سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن کس که بی دانش دست به کاری زند، بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
انجمن عربی دانشگاه
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 167002
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 9
.... شرح کار ....
انجمن عربی دانشگاه
انجمن عربی دانشگاه
جواب و حل و اعراب گذاری و ترجمه تمام دروس ادبیات و زبان عربی مورد استفاده دانشجویان ، علاقه مندان زبان عربی ، همراه با تمام دروس عربی دانشگاه و توضیح درسها

.... لوگوی خودم ....
انجمن عربی دانشگاه
...... بایگانی......
توضیحات در مورد رشته زبان و ادبیات عرب
دانلود کتابهای زبان و ادبیات عربی
کنکور زبان و ادبیات عربی
لیست کتابهای زبان و ادبیات عرب

.... لوگوی دوستان من ....



...... اشتراک......
  ..... طراح قالب.....


  • چه کتابهایی ما را کمک می کند؟

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/12/16:: 11:57 صبح

    به نام خداوند بخشنده ی مهربان

    در پست گذشته صحبت هایی در مورد ترفند های موفقیت در دانشگاه شد و گفته شد که برای هر واحد درس باید کتابی مکمل خوانده شود.

    حال برای بررسی اینکه باید چه کنیم ابتدا باید محتوای واحد ها را به چند موضوع تقسیم بندی کنیم.

    آزمایشگاه 1، آزمایشگاه 2 ، آزمایشگاه 3 ، مکالمه 1 ، مکالمه 2 ، مکالمه 3 ، انشاء 1 ، انشاء 2 ، انشاء 3 ، نامه نگاری و خلاصه نویسی = مثلا در این نمونه کل آزمایشگاه ها برای تقویت شنیدن و کل مکالمات برای تقویت گفتن و همچنین شنیدن و کل واحد های انشاء و نامه نگاری و خلاصه نویسی برای تقویت نوشتن است. ولی در یک دید کلی  می توان گفت نقطه  موفق شدن در همه این واحد ها، افزایش سطح لغات عربی ماست. حتی در واحد روزنامه ها و مجلات عربی این هدف دنبال می شود.

    یا در واحد های صرف و نحو که برای برخی واحدها تعابیر مختلفی هم بیان شده به مثل  تمرین صرف و نحو  هدف بالا بردن سطح فهم ما از اعراب لغات در جمله و ماهیت خود لغات است. همانگونه که می توان برای تقویت سطح لغاتمان از فرهنگ های لغت در موضوعات مختلف کمک گرفت (می توانید برای پی بردن به اسامی این کتب به قسمت بایگانی با تیتر لیست کتابهای زبان و ادبیات عرب   مراجعه کنید) برای این موضوع نیز می توان از ترجمه مبادئ العربیة جلد چهار و ترجمه شرح ابن عقیل و کتابهای حوزوی در این زمینه مثل مقدمات صرف و نحو یاری جست.

    و به همین ترتیب تا برسیم به کتب تاریخ که با یک دید کلی همه واحد های تاریخ از جاهلی تا معاصر را می توان به طور خلاصه در کتاب تاریخ الادب العربی تالیف حنا الفاخوری یافت که برای تسهیل در خواندن ،ترجمه این کتاب به ترجمه عبد المحمد آیتی از انتشارات توس منتشر گردیده است.

    برای واحد هایی چون متون حدیث ، ادب متعهد اهل بیت (ع) ، ادب سیاسی در اسلام ، نیز راه حلهایی وجود دارد . مثلا در درس نخست ترجمه احادیث و در درس دوم ترجمه کتاب الغدیر مفید قرار می گیرد. چرا که در این کتاب چند جلدی اشعار تمام شاعران متعهد همراه با ترجمه آن ذکر شده است. و آن دسته از شعرایی که این کتاب فاقد آن است که البته اندکی بیش نیست در اینترنت موجود می باشد.

    یا برای درس متون نهج البلاغه ترجمه نهج البلاغه کفایت می کند که اغلب از رسائل این کتاب استخراج شده است.

    یا برای درس قرائت متون تفسیری قرآن کریم  که اغلب کتب سمت مورد استفاده قرار می گیرد که خود این کتاب برگزیده ای از تفاسیر نامی است که ترجمه این کتب در کتابخانه سایت تبیان موجود است و دو سه مورد نیز ترجمه شده در کتابخانه ملی ایران یافت می شود.

    برای درس قرائت متون عرفانی نیز می توانید از کتابهای مصطلحات صوفیه و عرفانی ترجمه شده  کمک بگیرید که در کتابخانه ملی موجود است همچنین ترجمه این اصطلاحات در فرهنگ نامه معین یافت می شود.

    برای واحد های علوم بلاغی نیز جواهر البلاغه ترجمه و شرح حسن عرفان بسیار مفید است.

    اما آنچه که به نظر دانشجویان بسیار نفس گیر است تحقیقات و مقالاتی است که به دانشجویان این رشته واگذار می شود با توجه به  آنکه برای این مجموعه در مقطع کارشناسی پایان نامه در نظر گرفته نشده است. و آنان معتقدند که اساتید وقت زیادی برای گفتن شیوه درست اجرای این تحقیقات و مقالات نمی گذارند و پس از تحویل تلاشهایمان اشکالات فنی گرفته و موجب کسر نمره می شود.

    به امید خدا در پست های آینده شیوه ی صحیح نوشتن تحقیق و مقاله به زبان عربی را به فارسی برای شما توضیح می دهیم . نا گفته نماند که تحقیقات بنا بر نوع آن متفاوت است.


    نظرات شما ()

  • ترفند های موفقیت در دانشگاه

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/12/12:: 4:12 عصر

    به نام خداوند بخشنده و مهربان

    دوستانی که تازه به عرصه رشته زبان و ادبیات عربی وارد شده اند سوالات بسیاری دارند. از آن جمله سوالات که خیلی از ما می پرسند، درباره چگونه موفق شدن در این رشته است.آنها می گویند مدتها وقت صرف می کنند اما به حد مطلوبی که استاد از آنها خواسته نمی رسند. آنها اظهار می کنند که آن علاقه ای هم که در بدو ورود به این رشته داشته اند با سخت گیری اساتید و محتوای نا آشنای دروس  از دست داده اند. و اضافه میکنند که اغلب اساتید این رشته خود عرب زبان بوده و با محدودیتهای این قبیل دانشجویان آشنا نیستند علاوه بر اینکه برای دروس دانشگاه کتابهای معینی از طرف مراتب بالاتر  مثل کتب مدارس اعلام نشده و هر استاد بنا به خواسته ی خود عمل می کند و همچنین چون بسیاری از این اساتید از کتابهای سمت استفاده کرده و حق ترجمه برای کتابهای سمت محفوظ است در نتیجه توان استفاده از گام به گامها در این رشته اصلا وجود ندارد و دانشجویی که اصلا پیشینه ای قوی از زبان عربی به دلیل ضعف آموزشی در دبیرستان و حتی پایه یعنی در راهنمایی ندارد با این حجم سنگین از مسائل روبرو می شود .

    آنها معتقدند که اساتید با سخت گیری در فکر پیشرفت آموزشی هستند آموزش اصل و روشهای بنیادین در فراگیری این علوم و این زبان را به فراموشی سپرده اند ، و درکنار آن عدم توجه جامعه به تالیف کتب آموزش عربی به شکلی که موثر باشد! در حالی که برای سایر زبانها از جمله زبان انگلیسی فعالیتهای چشم گیری شده است و از آموزشهای مولتی مدیا گرفته تا کلاسهای ترمی بیرون دانشگاه، از تافل گرفته تا ... .

    همچنین آنان از محتوای دروس نیز شکایت می کنند و می گویند باید ساعتها در رابطه با ادب جاهلی و اشعار آنها که برای ما زیبایی ندارد بنشینیم یا خود آن ابیات را برای استاد ترجمه کنیم و ناتوان از ترجمه دچار انواع اضطراب شویم و یا استاد برای ما ترجمه کند که بدون فهم از کنار این مفاهیم بی ارزش شراب و جنگ و سایر موارد می گذریم و برای شب امتحان با کوهی از موضوعاتی که تنها حفظ جمله بر آن کفایت می کند بسنده کنیم.

    آنها می گویند وقتی استاد به ما می گوید متنی را بخوان با اشتباهات فاحشی آن متن را به پایان می رسانیم و دچار سر خوردگی می شویم و در خانه مدتها وقت صرف می کنیم که اعراب چندی از صفحاتی که قرار است درس داده شود را بگذاریم که علاوه براینکه وقت ما را برای دوره درسها می گیرد در آن اعراب گذاری نیز نا موفقیم.

    و ... .

    در جواب به این دوستان باید گفت که اینقدر هم دچار افسردگی نشوند برای مطالعه ی هر علمی فنونی لازم است که شخص را در فهم آن علم یاری می دهد. از آن جمله آموزش زبان عربی و مسایل حاشیه ای آن است. این نوع گویش حاکی از آن است که اساتید خواهان ایجاد انگیزه در دانشجویان برای تلاشهای گسترده و موفقیت آنها در سطحهای بالا هستند. و در ابتدای امر با این سخت گیری ها می خواهند این عزیزان را آبدیده کنند.و گرنه شما دنبال راه حل برای مشکل خود نمی افتادید.

    در هر حال برای راحت بودن شما در فهم این زبان و موفقیت شما در دانشگاه راهایی وجود دارد که شاید بتوان از آن به عنوان ترفندهای موفقیت در این رشته در مقطع کارشناسی نام برد.و لازمه اصلی این ترفند سخت کوشی شماست.

    اما برسیم به این ترفند: و آن این است که بدانید1. برای هر درس چه چیز لازم است.2.مکالمه در زبان عربی را فراموش نکنیم.(این مطلب به قدری مهم است که افرادی که به آن بی توجه بودند حتی بعد از فارغ التحصیلیشان نیز توان صحبت کردن به زبان عربی را ندارند.).

    الف.باید بدانید در کدام قسمت از این رشته ضعف دارید.

    ب. لازمه موفق شدن مطالعات کتابهایی فراتر از کتاب های تحت تدریس استاد است.(به طوریکه این مطالعات نه تنها شما را در آن واحد ها ضعیف نمی کند بلکه موجب قدرت شما در درک و فهم موضوعات مجهول می شود و برای شرکت کردن در کنکور کارشناسی ارشد تنها دوره برای شما کفایت می کند و از این مسئله غافل نشویم که در مقصع کارشناسی نمرات شما را تا حد باور نکردنی بالا می برد.).

    ولی مطالعه هر کتابی مستلزم این آثار نیست. شما باید بدانید همراه هر واحد چه کتابی را باید مطالعه کنید و این موضوع شاید از داشتن یک گام به گام هم موثر تر باشد.

    البته نگرانی در زمینه عدم فهم زبان عربی در ابتدای امر پذیرفتنی است و برای مطالعه کتاب کمکی در بسیاری از موارد کتب فارسی نیز تالیف شده است.(در پست های آینده سعی در معرفی این کتابها برای هر واحد خواهیم داشت).

    اما در زمینه اعراب گذاری که درد بسیاری از دانشجویان را شکل می دهد:

    فرق نمی کند شما در کدام ترم در حال تحصیل هستید اگر اعراب گذاری شما اشتباه در می آید باید خود را ملزم به خواندن مبادئ العربیة جلد چهار در باب صرف و نحو بکنید و برای سهولت در این امر می توانید از ترجمه این کتاب استفاده کنید. البته فراموش نشود که فقط با خواندن این کتاب اعراب گذار حرفه ای نمی شوید و قبول کردن تمرین های پشت سر هم رمز این موفقیت است و چند اشتباه برای شما تجربه ای است برای دیگر نکردن آن. پیشنهاد می کنم شروع به اعراب گذاری کتابهایی بکنید که اساتید آنها را به شما درس می دهند با این کار هنگامی که متن قرائت می شود می توانید اشکالات خود را دریابید و تلاش در جهت تصحیح آن بکنید.

    به امید پیروزی های شما عزیزان


    نظرات شما ()

  • توضیحات در رابطه با دروس تخصصی .......

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/7/11:: 8:46 عصر

    تاریخ ادبیات از سقوط بغداد تا عصر حاضر

     

    هدف درس :    آشنایی دانشجویان  با تحول ادبیات عربی و علل آن در این دوره .

                         رئوس مطالب : 

    1-    اوضاع سیاسی، اجتماعی، دینی و ادبی

    2-    بررسی ادبیات عربی و بیان ویژگیهای آن

    3-    ادب صوفی و انواع آن

    4-    بررسی آثار و افکار و سبک برجسته ترین شاعران مانند:

     بوصیری، ابن نیاته مصری، شاب ظریف، صفی الدین حلی، ابن معتوق، عمربن ورودی و. . .

    5-    بررسی روند تألیف و معرفی نویسندگان برجسته مانند:

    تاج الدین  بن أثیر،  و فرزندش علاءالدین، أحمد قلقشندی، جمال الدین وطواط، خطیب بغدادی و. . .

              

                        روش ارزشیابی : آزمون نهایی

     

    منابع اصلی : موسی باشا,ع.(1989). تاریخ الأدب العربی (العصر المملوکی). بیروت: دارالفکر المعاصر.

                         منابع فرعی:

                          الفاخوری، ح.(1986). الجامع فی تاریخ الأدب العربی . الأدب القدیم. بیروت: دارالجیل. 

    .......................................................................

     

    تاریخ ادبیات دوره ی معاصر (2)

    پیشنیاز : تاریخ ادبیات معاصر (1)

     

    هدف درس : آشنایی دانشجویان با تحولات ادبی، و نقد و بررسی سبک شاعران و نویسندگان این دوره با شرح حال آنها.

                          رئوس مطالب : 

                               شعر:

    1- عراق : بدر شاکر السیاب، عبدالوهاب البیاتی، نازک الملائکه، الصافی النجفی

    2- لبنان : بشاره الخوری، ایلیا ابو ماضی،  ادونیس

    3- مصر: عبدالمعطی حجازی، عبدالصبور

    4- جزائر: کاتب یاسین.

    5- فلسطین: محمود درویش، سمیح القاسم

    6- مهجر: نسیب عریضه، میخائیل نعیمه، جبران خلیل جبران

    نثر:

    1- داستان کوتاه

    2- رمان

    3- نمایشنامه

    4- سخنرانی

    5- برخورد اندیشه های محافظه کاران و روشنفکران

    6- مبارزه با تفکرات مذهبی

                         روش ارزشیابی : آزمون نهایی

     

    منابع اصلی : -  حاج ابراهیمی، م.ک. (1385). تاریخ الأدب العربی الحدیث.( چاپ دوم) اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان

                          منابع فرعی: 

        - ضیف، ش. (1961). الأدب العربی المعاصر فی مصر. القاهره: دارالمعارف بمصر.

    .............................................................

    متون حدیث

     

                    هدف درس : آشنایی دانشجویان با احادیث نبوی و ائمه طاهرین علیهم السلام همراه با تحلیل مسائل  ادبی و لغوی آن .

                         رئوس مطالب :   

                     1- شأن و منزلت قرآن کریم

                     2 -  اهمیت ایمان و ویژگیهای مؤمن

                     3 - جایگاه علم و عالم

                     4- ارزشهای اخلاقی در اسلام، سایر موضوعات مطرح در سخنان معصومین (ع)

                  

                          روش ارزشیابی : آزمون نهایی

     

    منابع اصلی : - پاینده،ا،ق. (1363). نهج الفصاحه. تهران: انتشارات جاویدان.

                         منابع فرعی:

         -  وحده تألیف الکتب الدراسیه.(  1423 هـ  ق). قبسات من سیره القاده الهداه0ناشر: المنظمه العالیه للحوزات العلمیه و المدارس  الثانویه .
    نظرات شما ()

  • توضیحات در رابطه با دروس تخصصی ......

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/7/11:: 8:45 عصر

    فقه اللغه

    هدف درس : شناخت واقعیت زبان، و آشنایی با تاریخ تحول زبان عربی، شناخت مبانی مفردات آن و أثر  آن در آموزش زبان عربی.

                          رئوس مطالب : 

                         1- تعریف فقه اللغه  و تاریخچه آن

                         2- پدیده های اغلاط لغوی و وجوه افتراق و اقتران آنها در کشورهای عربی و اسلامی

                        < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>3 - بررسی خطاهای لغوی و اثر آن در یادگیری زبان < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>

            4-  شناخت مدارس نحوی، و لغویوی

     5- پیدایش علم زبان شناسی جدید، و پیدایش مکتبهای نحوی

     

                          روش ارزشیابی : آزمون نهایی

     

    منابع اصلی :  الحسینی، م. ج، (1383). فقه اللغه العربیه و علم اللغه الحدیث. تهران: انتشارات سمت.

                      منابع فرعی:

          - حجازی، م. ف. (1379). زبان شناسی عربی. تهران: انتشارات آستان قدس رضوی و سمت.

    ..................................................................................

    علوم بلاغی (2)

    پیشنیاز : علوم بلاغی (1)

     هدف درس : آشنایی دانشجویان با محسنات لفظی و معنوی برای استنباط معانی دقیق از متون ادبیات عربی.

                            رئوس مطالب : 

        

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>1- تعریف علم بدیع

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>2- طباق و انواع آن

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>3- مقابله، تتیم، تکمیل

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>4- مبالغه ، ایغال

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>5- التفات ، مراعات نظیر

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>6- توریه و انواع آن

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>7- تجرید و انواع آن

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>8- جمع ، تقسیم، تفریق

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>

    9- تأکید المدح بما یشبه الذم، و تأکید الذم بما یشبه المدح

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>10- جناس و انواع آن

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>11- سجع، رد العجز علی الصدر، اقتباس، موازنه

    < زبان یادگیری در آن اثر و لغوی خطاهای بررسی -  3>12- استطراد، استتباع، توجیه، و نظایر آنها

     

    روش ارزشیابی : آزمون نهایی

     

    منابع اصلی : -  التفتازانی، س. د. (بدون تاریخ) . مختصر المعانی.تهران: چاپخانه افست مصباحی  .                                                       

                  منابع فرعی:

         - الهاشمی،ا. (1375) . جواهر البلاغه. قم: مرکز النشر.


    نظرات شما ()

  • توضیحات در رابطه با دروس تخصصی ....

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/7/11:: 8:44 عصر

    قرائت متون تفسیری قرآن کریم

    هدف درس : -  آشنایی دانشجویان با  تفاسیر گوناگون قرآن کریم مانند: تفاسیر، ادبی، تفاسیر روائی، کلامی، فلسفی،به منظور اطلاع از این که قرآن یکی از ارکان شکل گیری ادبیات عربی بعداز اسلام است .

     رئوس مطالب - تفسیر سوره ی فاتحه الکتاب ، بخشی از سوره های بقره، انعام، هود، حجرات، واقعه، حدید و اخلاص

     

                         روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی : - صدقی، خ، و پروینی،خ. (1381). أضواء علی نصوص تفسیریه للقرآن الکریم. تهران: انتشارات سمت .

                           منابع فرعی:

          - الطبرسی، ف. ( 1403هـ .ق). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. قم: مکتبه آیه اللّه المرعشی النجفی.

    .................................................................

    عروض و قافیه

    هدف درس : آشنایی دانشجویان با قواعد عروض و قافیه شعر عربی برای قرائت صحیح اشعار عربی.

                          رئوس مطالب : 

    1- پیدایش علم عروض

    2- دایره های عروضی

    3- زحافات و علل

    4- انواع اوصاف ادبیات

     5- اوزان شعری شانزده گانه

    6- انواع قافیه، حروف قافیه، و حرکات آن

     

                         روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی معروف،ی.(1378). العروض العربی البسیط. تهران: انتشارات سمت.

                         منابع فرعی: 

       - الهاشمی،ا.(1368). میزان الذهب. قم: موسسه الوفاء

    ...........................................................................

    تاریخ ادبیات از دوره ی جاهلی تا پایان اموی

    هدف درس : آشنایی دانشجویان با تحولات ادبیات عربی و علل آن در این دوره.

                          رئوس مطالب : 

    1- مروری بر تاریخ عرب پیش از اسلام

    2-  دانش های  عرب در جاهلیت

    3-  ویژگیهای شعر جاهلی

    4- «انتحال» در شعر جاهلی

    5- آشنایی باشعرای اصحاب معلقات ، شعرای صعالیک و سایر شعرای این دوره

    6- نثر جاهلی و انواع آن : خطابه، قصّه ، مثل، سَجع کهان و . . .

    7- شعر و شاعری از دیدگاه قرآن کریم و پیامبر اکر م (ص)

    8- آشنایی با شاعران برجسته مانند: دوره صدر اسلام: حسان بن ثابت ، نابغه جعدی، کعب بن زهیر، کعب بن مالک،

     عبدالله بن رواحه، حطیئه و خنساء.

     9- آشنایی با نثر فنی این دوره، خطبه ها و نامه های رسول اکرم (ص) ، نهج البلاغه و موضوعات آن و بعضی از صحابه

    10- آشنایی با دوران بنی امیه, شیوه آنها در حکومت وضع فرهنگی در این دوره

    11- آشنایی باشاعران برجسته دوره بنی امویه:فرزدق ، جریر، أخطل ، ابوالأسود دوئلی، طرَماح ، کمیت، کثیر، عمر بن ابی    ربیعه، جمیل بثینه

                         12-آشنایی با نثر این دوره : عبدالحمید کاتب و دیگران

                  

                   روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی : - آذرشب، م.ع. (1379). الأدب العربی و تاریخه. تهران:انتشارات سمت.

                         منابع فرعی:

         -   ضیف، ش. (1979). العصر الجاهلی . مصر: دارالمعارف.

         -  الفاخوری،ح. (1986).  الجامع فی تاریخ الأدب العربی الأدب القدیم . بیروت: دارالجیل.

     

    ..........................................................................................

    نقد ادبی

    هدف درس : آشنایی دانشجویان با نقد أدبی و شیوه های آن در متون ادبیات عربی.

                         رئوس مطالب : 

    1- تعریف نقد ادبی

    2- تاریخ نقد از عصر جاهلی تا پایان عصر عباسی

    3- بررسی شیوه های نقد، و معیارهای آن از جمله: اسلوب ، خیال، عاطفه، معنی

    4- سرقتهای ادبی

    5- مقایسه میان مشاهیر ادبی

    6- آشنایی با نقد ادبی در دوران معاصر

                                   

                         روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی : - حاج ابراهیمی،م .ک. (1385). النقد الأدبی. (چاپ دوم) اصفهان:  انتشارات دانشگاه اصفهان

                         منابع فرعی: 

              - ضیف، ش.(1960). النقد . القاهره: دارالمعارف بمصر.
    نظرات شما ()

  • توضیحات در رابطه با دروس تخصصی ...

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/7/11:: 8:43 عصر

    متون نظم ونثرعربی در ایران

                      هدف درس : آشنایی دانشجویان با نظم ونثر عربی شاعران و کاتبان ایرانی که به عربی آثار دارند از آغاز تا عصر حاضر.

     رئوس مطالب : 

    1-    مقدمه ای از تاریخ فتح ایران و روی آوردن ایرانیان به ادب عربی

    2-     شاعران ایرانی عربی گوی مانند:

    ابو الفتح بستی، خراسانی، طغرایی اصفهانی، صاحب بن عبّاد ، . . .

    3- کاتبان ایرانی که آثار ادب عربی دارند مانند:

                          ابن المقفع ، ابوفرج اصفهانی، راغب اصفهانی، محمد بنی جریر طبری و. . .

    4- نویسندگان شاعر مانند:

    ابوفضل بن عمید رازی، بدیع الزمان همدانی، ثعالبی نیشابوری، باخرزی نیشابوری، وطواط و . . .

     

                         روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی : - ایروانی زاده، ا.شاملی.ن.(1384). الأدب العربی و الایرانیون.تهران:انتشارات سمت.

                     منابع فرعی: الحموی،ی.(1980).معجم الادباء. بیروت: دارالفکر.

                         - الاصفهانی,ع.(1955). خریده القصر. دمشق.

    ..............................................................

    ادبیات تطبیقی

        هدف درس : آشنایی دانشجویان با رابطه بین زبان و ادبیات عربی با ادبیات و فرهنگهای شرقی و غربی به ویژه دستیابی آنان به رابطه زبان و ادبیات عربی با ادبیات فارسی.

                         رئوس مطالب : 

    1-    ادبیات تطبیقی و تاریخچه آن

    2-    شناخت اجمالی با ادبیات تطبیقی و دانشهای مرتبط  با  آن

    3-    ادبیات تطبیقی و حوزه ی کاربردی  آن

    4-    فرآیند دادوستد واژگان در دو زبان ( عربی ، فارسی)

    5- تأثیر متقابل بین ادبیات عربی و فارسی

     

                         روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی : کفافی،م .ع.(1971). فی الأدب المقارن. بیروت: دار النهضه العربیه .

                         منابع فرعی: خفاجه،م، ع.(1963). دراسات فی الأدب المقارن. القاهره: دارالطباعه المحمودیه بالأزهر.

                        - هلال،م ،ع.(1987). الأدب المقارن بیروت: دارالعوده .

     

    .........................................................

    ادب سیاسی و ادب متعهد أهل بیت (ع)

    هدف درس : - تعریف ادب سیاسی در اسلام، از دو  دیدگاه ادبی و سیاسی.

                       - آشنایی با ویژگیهای حاکم  اسلامی.

                       - آشنایی با موضعگیری اهل بیت(ع) نسبت به حاکمان دوران بنی امیه و بنی عباس.                                                            

                        - معرفی اهل بیت(ع) و بیان مناقب و فضایل آنان.

                       -  بیان شأن و منزلت اهل بیت(ع) از دیدگاه قرآن کریم و حدیث و روایت.

                       - آشنایی با آثار شعرای شیعه در ارتباط با أهل بیت (ع)                                                                                                                      

     رئوس مطالب : 

    1- تاریخچه پیدایش تشیع در اسلام

    2- بررسی تاریخچه ادبیات سیاسی شیعه در اسلام، از آغاز تا کنون

    3- بررسی تاریخچه احزاب سیاسی در دوران بنی امیه و بنی عباس

    بررسی موضعگیری أئمه أطهار(ع)  نسبت به حاکمان دوران بنی امیه و بنی عباس                                                

     بررسی آیات و روایات در شأن ومنزلت اهل بیت (ع)

    بررسی اشعار برخی از شعرای شیعه در طول تاریخ همچون:

    1- ابوالأسود الدوئلی                                         9- ابن الرومی       

    2- فرزدق                                                         10- صنوبری  

    3- کمیت                                                         11- ابو فراس الحمدانی

    4- سید الحمیری                                             12- الصاحب بن عباد   

    5- منصور نمری                                                13- شریف رضی        

                        6- ابو تمام                                                       14- مهیار دیلمی                                

    7- دیک الجن                                                    15- شریف مرتضی

    8- دعبل خزاعی                                               16- ابن أبی الحدید

    روش ارزشیابی : آزمون نهایی

        منابع اصلی :   -1سیّاح،ص.(1382). الأدب الملتزم بحبّ أهل البیت (ع).تهران: انتشارات سمت

                   منابع فرعی: 

     - آئینه وند، ص. (1369). الأدب السیاسی فی الاسلام، تهران: ناشر: انتشارات سمت.


    نظرات شما ()

  • توضیحات در رابطه با دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/7/11:: 8:42 عصر

    تاریخ ادبیات دوره ی اندلس

    هدف درس : آشنایی دانشجویان با تحول ادبیات عربی و علل آن در اندلس از سال 92تا سال 897هجری.

                          رئوس مطالب : 

    1-    فتح اندلس بوسیله مسلمانان

    2-    حکومت بنی امیه

    3-    ملوک الطوایف

    4-    دولت مرابطین

    5-    دولت موحدین

    6-    دولت بنی احمر

    7-    ویژگیهای شعر و موضوعات آن

    8-    موشحات اندلسی

    9-    معرفی شاعران برجسته این دوره :

    ابن زیدون، ابن هانی، ابن عبد ربه، یحیی الغزال، ابن ماء السماء، ابن خفاجه

    10- مروری بر نثر و ویژگیهای آن

    11- انواع نثر: نثر ساده،  رسائل ادبی مانند: رساله التوابع و الزوابع، ابن شهید، قصه حی بن یقظان ابن طفیل،

     فن مقامات،علوم لغوی

                          روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی : - ضیف،ش.(بدون تاریخ). عصر الدول و الأمارات( الاندلس ). القاهره: دارالمعارف.

     منابع فرعی: عباس،ا.(1973). تاریخ الادب الاندلسی، بیروت: دارالثقافه.

     

    .....................................................................

    متون نظم و نثر دوره عباسی (2)

    پیشنیاز : متون نظم ونثر عباسی (1)

                   هدف درس : آشنایی دانشجویان با متون نظم ونثر این دوره از334  تا 656 هجری.

     رئوس مطالب : 

                       شعر: آثار شعرای مشهور چون

    1-    متنبی

    2-     شریف رضی

    3-     مهیار دیلمی

    4-    ابو تمام

    5-     ابو فراس

    6-     ابوالعلای معری

    7-    بهاء زهیر

    نثر: آثار نویسندگان معروف چون:

    1-    ابو الفرج اصفهانی

    2-    بدیع الزمان همدانی

    3-    حریری

    4-     یاقوت حموی

    5-     صاحب بن عباد

    6-    ابن العمید

     

                         روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی : -  افرام البستانی، ف. (1987). المجانی الحدیثه . ج 3-4. ط4 بیروت: دارالمشرق.

                            منابع فرعی: البستانی،ب. (1989). ادباء العرب ج 2و4. بیروت: دار نظیر عبود.

       

    ...............................................................................................................

    تاریخ ادبیات دوره ی عباسی

                    هدف درس : آشنایی دانشجویان با تحول ادبیات عربی و علل آن در این دوره .

    رئوس مطالب : 

    1-    اوضاع سیاسی، اجتماعی، تشکیلات حکومتی تشیع و نقش آن در جامعه.

    2-    علویها و خوارج

    3-    پدیدی شعوبیه و زندقه

    4-    پدیدی زهد و پارسایی

    5-    نوآوری در شعر قدیم

    6-    تجدید در اوزان و قوافی

    7-    معرفی شاعران نامی این دوره مانند: بشاربن برد، ابونواس، ابوتمام، بحتری، مروان بن حفصه، سید حمیری،

    منصور نمری، دعبل، دیک الجن و. . .

    8-    مروری بر نثر و تحول آن ، خطب ، مواعظ، قصه ها، رسائل دیوانی، رسائل اخوانی و . . .

    9-    معرفی نویسندگان برجسته ی این دوره، مانند: ابن قتیبه، ابن مقفع ، سهل بن هارون، ابن الزیات، جاحظ و . . .

    روش ارزشیابی : آزمون نهایی

    منابع اصلی : آذرشب، م .ع.(1382). تاریخ الأدب العربی فی العصر العباسی. تهران: انتشارات سمت .

     منابع فرعی: - ضیف،ش. (1966). العصر العباسی الاول و الثانی. ط 2 القاهره: دارالمعارف .

     


    نظرات شما ()

  • آشنایی با محتوای رشته 4

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/2/11:: 7:58 عصر

    صنعت و بازارکار

    رشته زبان عربی در دروس پایه و اصلی خود توانایی شما را برای کار در این مراکز به خودی خود فراهم می سازد :

    • تدریس در مدارس ،
    • تدریس خصوصی ،
    • ویراستاری کتاب های عربی ،
    • اخبار عربی و مقالات
    • کار در سفارتخانه های کشور های عربی
    • مترجمی کتب عربی
    • مترجمی در کنفرانس ها
    • فعالیت در شبکه های عربی (که در ایران رو به فزونی و گسترش است)
    • فعالیت در دانشگاه های دارای این رشته
    • فعالیت در آژانس های توریستی و زیارتی
    • و ...

     


    نظرات شما ()

  • آشنایی با محتوای رشته 3

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/2/11:: 7:58 عصر

      انواع ادب عربی

    ادب انشائی  ادب وصفی  

    فنون ادبی عربی

    فنون ادبی شعری   فنون ادبی نثری

    دوره های تاریخ ادبیات عرب

    تاریخ ادبیات دوره جاهلیت

    تاریخ ادبیات دوره اسلامی

    تاریخ ادبیات دوره عباسی

    تاریخ ادبیات دوره مغول

    تاریخ ادبیات عصر جدید


    نظرات شما ()

  • آشنایی با محتوای رشته 2

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/2/11:: 7:57 عصر

    ·   اما فنون ادبی نثری عبارتند از تاریخ و خطابه و قصه و تعلیم و رسائل . ادب قدیم عربی از داستانهای طولانی نیز خالی است. عرب نثر را به دو گونه می نوشت:نثر مرسل و نثر مسجع.

     

    ·   در میان اعراب شعر بیش از نثر عرصه بروز یافت و از سجع آغاز شد و به ارجوزه ها رسید و از آنجا به اوزان مختلف راه یافت. دوره های ادب عربی نیز در سه نهضت منحصر می شود: نهضت جاهلی و اموی ، نهضت عباسی ، نهضت جدید.بنابر این این دوره ها از عصر جاهلیت شروع می شوند و تا ظهور اسلام و بعد از آن حمله مغول و تأثیر آن بر ادب عربی کشیده می شوند. بر اساس موشکافیهای تاریخی و ادبی و مطالعه تطبیقی زبان شناسانه باید به اصالت شعر جاهلی نظر داد. و شعر عربی پس از آن دجار تحول و دگرگونی گردید و شاعران معروفی چون امرئ القیس و زهیر و اعشی و ... پیدا شدند و هرکدام سبک و بینش خاصی داشتند و تصویر خاصی در شعر خویش نمایان کردند. باآمدن اسلام ادب و زبان عربی نیز از قرآن و اسلام تاثیر پذیرفت و ارزش و اهمیت یافت که از صورت یک زبان قومی و محلی در گوشه ای محجور از دنیا به موقعیت یک زبان مهم جهانی نایل گردید و با مشارکت موثر همه مسلمین به ویژه ایرانیان ، گسترش و دامنه ای کم نظیر یافت و آثار و آثار بیشماری در موضوعات گوناگون به عربی نوشته شد.

     


    نظرات شما ()

       1   2      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ