سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای جویای دانش، سربلندی دنیا و رستگاری آخرت است [امام علی علیه السلام]
انجمن عربی دانشگاه
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 167665
بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 16
.... شرح کار ....
انجمن عربی دانشگاه
انجمن عربی دانشگاه
جواب و حل و اعراب گذاری و ترجمه تمام دروس ادبیات و زبان عربی مورد استفاده دانشجویان ، علاقه مندان زبان عربی ، همراه با تمام دروس عربی دانشگاه و توضیح درسها

.... لوگوی خودم ....
انجمن عربی دانشگاه
...... بایگانی......
توضیحات در مورد رشته زبان و ادبیات عرب
دانلود کتابهای زبان و ادبیات عربی
کنکور زبان و ادبیات عربی
لیست کتابهای زبان و ادبیات عرب

.... لوگوی دوستان من ....



...... اشتراک......
  ..... طراح قالب.....


  • چه کتابهایی ما را کمک می کند؟

  • نویسنده : انجمن عربی دانشگاه:: 87/12/16:: 11:57 صبح

    به نام خداوند بخشنده ی مهربان

    در پست گذشته صحبت هایی در مورد ترفند های موفقیت در دانشگاه شد و گفته شد که برای هر واحد درس باید کتابی مکمل خوانده شود.

    حال برای بررسی اینکه باید چه کنیم ابتدا باید محتوای واحد ها را به چند موضوع تقسیم بندی کنیم.

    آزمایشگاه 1، آزمایشگاه 2 ، آزمایشگاه 3 ، مکالمه 1 ، مکالمه 2 ، مکالمه 3 ، انشاء 1 ، انشاء 2 ، انشاء 3 ، نامه نگاری و خلاصه نویسی = مثلا در این نمونه کل آزمایشگاه ها برای تقویت شنیدن و کل مکالمات برای تقویت گفتن و همچنین شنیدن و کل واحد های انشاء و نامه نگاری و خلاصه نویسی برای تقویت نوشتن است. ولی در یک دید کلی  می توان گفت نقطه  موفق شدن در همه این واحد ها، افزایش سطح لغات عربی ماست. حتی در واحد روزنامه ها و مجلات عربی این هدف دنبال می شود.

    یا در واحد های صرف و نحو که برای برخی واحدها تعابیر مختلفی هم بیان شده به مثل  تمرین صرف و نحو  هدف بالا بردن سطح فهم ما از اعراب لغات در جمله و ماهیت خود لغات است. همانگونه که می توان برای تقویت سطح لغاتمان از فرهنگ های لغت در موضوعات مختلف کمک گرفت (می توانید برای پی بردن به اسامی این کتب به قسمت بایگانی با تیتر لیست کتابهای زبان و ادبیات عرب   مراجعه کنید) برای این موضوع نیز می توان از ترجمه مبادئ العربیة جلد چهار و ترجمه شرح ابن عقیل و کتابهای حوزوی در این زمینه مثل مقدمات صرف و نحو یاری جست.

    و به همین ترتیب تا برسیم به کتب تاریخ که با یک دید کلی همه واحد های تاریخ از جاهلی تا معاصر را می توان به طور خلاصه در کتاب تاریخ الادب العربی تالیف حنا الفاخوری یافت که برای تسهیل در خواندن ،ترجمه این کتاب به ترجمه عبد المحمد آیتی از انتشارات توس منتشر گردیده است.

    برای واحد هایی چون متون حدیث ، ادب متعهد اهل بیت (ع) ، ادب سیاسی در اسلام ، نیز راه حلهایی وجود دارد . مثلا در درس نخست ترجمه احادیث و در درس دوم ترجمه کتاب الغدیر مفید قرار می گیرد. چرا که در این کتاب چند جلدی اشعار تمام شاعران متعهد همراه با ترجمه آن ذکر شده است. و آن دسته از شعرایی که این کتاب فاقد آن است که البته اندکی بیش نیست در اینترنت موجود می باشد.

    یا برای درس متون نهج البلاغه ترجمه نهج البلاغه کفایت می کند که اغلب از رسائل این کتاب استخراج شده است.

    یا برای درس قرائت متون تفسیری قرآن کریم  که اغلب کتب سمت مورد استفاده قرار می گیرد که خود این کتاب برگزیده ای از تفاسیر نامی است که ترجمه این کتب در کتابخانه سایت تبیان موجود است و دو سه مورد نیز ترجمه شده در کتابخانه ملی ایران یافت می شود.

    برای درس قرائت متون عرفانی نیز می توانید از کتابهای مصطلحات صوفیه و عرفانی ترجمه شده  کمک بگیرید که در کتابخانه ملی موجود است همچنین ترجمه این اصطلاحات در فرهنگ نامه معین یافت می شود.

    برای واحد های علوم بلاغی نیز جواهر البلاغه ترجمه و شرح حسن عرفان بسیار مفید است.

    اما آنچه که به نظر دانشجویان بسیار نفس گیر است تحقیقات و مقالاتی است که به دانشجویان این رشته واگذار می شود با توجه به  آنکه برای این مجموعه در مقطع کارشناسی پایان نامه در نظر گرفته نشده است. و آنان معتقدند که اساتید وقت زیادی برای گفتن شیوه درست اجرای این تحقیقات و مقالات نمی گذارند و پس از تحویل تلاشهایمان اشکالات فنی گرفته و موجب کسر نمره می شود.

    به امید خدا در پست های آینده شیوه ی صحیح نوشتن تحقیق و مقاله به زبان عربی را به فارسی برای شما توضیح می دهیم . نا گفته نماند که تحقیقات بنا بر نوع آن متفاوت است.


    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ